אמונות במערכות יחסים

במהלך שנים רבות של עבודה עם אנשים, הצלחתי לאבחן מספר אמונות מובילות של בני אדם בהקשר של מערכות יחסים. חלקן של האמונות האלו מובילות מערכות יחסים רבות לצמתים לא פשוטות ולעיתים לסיכסוכים מיותרים.

רוב הקצרים נובעים בדרך כלל מאמונות, מחשבות וגישות אשר מתנגשות אחת בשניה באופן אוטומטי ומעגלי, אם תבדקו את הקצרים שלכם בתוך מערכות היחסים הפרטיות שלכם תגלו דבר מעניין, רוב רובם חוזרים ונשנים שוב ושוב באופן עקבי רק בצורות אחרות.

הדבר קורה בגלל סיבה מעניינת לא פחות, רובנו לא דואגים לעשות בדק בית תקופתי סדיר באמונות שלנו ובכך אנו נשארים תקועים עם אמונות שלא תמיד משרתות אותנו ולא תמיד רלוונטיות בחיינו.

לדוגמא אביא כאן מספר אמונות נפוצות אשר יאפשרו לי להסביר לכם כיצד תוכלו לעשות בדק בית איכותי באופן עקבי.

"מערכת יחסים זוגית מחייבת שיוויון בין שני בני הזוג". האמנם? או שיכול להיות ששני אנשים בתוך מערכת יחסים זוגית הם בני אדם שונים אשר להם סוגים שונים של יתרונות וחסרונות ולכן אפילו עדיף שיקחו על עצמם אחריות בתחומים בהם הם טובים יותר ולא יבחרו תפקידים בתוך המערכת באופן אוטומטי. (הגברים מורידים את הזבל… הנשים עושות כביסה…).

אך מה כן? כדאי לעשות הבהרת ציפיות בהירה וחדה ולראות ששני בני הזוג חיים בשלמות עם התפקיד שלקחו על עצמם. יש לעשות הכל כדי לא ליצור תיסכול ושחיקה.

 

"כדי לחיות ביחד בשלום בתוך מערכת יחסים צריך לבחור אדם עם דעות דומות לשלי".

שאלו את עצמכם באיזה תנאי מותר לכם לא להסכים? האם תמיד דעות דומות הן ערובה למערכת יחסים איכותית? או אולי דווקא השונות והדעות המגוונות הן אלו היכולות להביא לצמיחה ולהתפתחות אישית?

מה שחשוב הוא לתת תשומת לב לדעותיו של האחר וללגיטימיות של דעות רבות ושונות משלי.

 

"כסף עושה אותנו למאושרים ורק משפר מערכות יחסים".

הלוואי. כמות האנשים שאני מכיר שיש להם כסף והם אינם קרובים כלל להיות מאושרים רבה בעשרות מונים מכמות האנשים המאושרים שאני מכיר שכסף זה לא אחד הדברים שהם עשירים בו. ולכן, הלוואי וכסף היה פתרון כה קל למצב מערכות היחסים שלנו, בעניין הזה אין כמו עשיר השמח בחלקו. ברוב המוחלט של המקרים כסף רק יוצר בעיות נוספות וסיבות נוספות לריבים ולא להפך.

מערכת יחסים איכותית היא זו שאינה תלויה בכסף או על דבר חיצוני וכן מושתתת על ערכיות חסרת פשרות.

 

"לא מפסיקים לדון בבעיה עד שהיא נפתרת גם אם זה לא נעים ונעשה בדרך של ריב".

אחת הבעיות בתוך מערכות יחסים היא שמרוב שאנו שקועים בתוך האמונות שלנו ולא עוצרים לבדוק האם בשטח, במציאות, האם הן אכן משרתות אותנו, רבים המקרים בהם אנו מגיעים לקצוות שלנו באופן הרסני ביותר. האמונה הכל כך ידועה הזו שלא גומרים לריב עד שלא מגיעים להסכמה היא אחת ההרסניות ביותר שאני מכיר. כל ויכוח נוצר בגלל מחלוקת רגשית, צדקנות, חוסר הקשבה, אגו, תסכול, פחד והתגוננות. אם אתם נוטים לחשוב שמתוך רגשות כל כך מורכבים כמו אלו ניתן לפתור סכסוך – אתם בבעיה. ההפך הוא הנכון. עצרו את הדיון ולכו להרגע. לנוח. לחשוב. חיזרו לדיון אך ורק לאחר ששקלתם את הסיטואציה באופן שכלתני ובהיר. לאחר ששני הצדדים נרגעו שבו וצרו שיחת פתרונות נעימה וחברית מלאת כבוד הדדי.

 

צאו לזיהוי האמונות המובילות שלכם:

1.ערכו רשימה של אמונות מובילות אישיות שלכם על התנהלות מערכת יחסים כלשהי.

  1. אילו מהן אתם יכולים לזהות כלא משרתות אתכם? תוקעות?

3.התחייבו בתוך מערכת היחסים לשלוש פעולות בהן אתם הולכים לעשות שינוי באמונות שלכם ובפעולות הנגזרות מהן.

5 תגובות
  1. Yoel
    Yoel says:

    שאלת השאלות..היא איך נוהגים במקרה שצד אחד מתעלה על עצמו ופועל כך והשני או שנשאר מאחור או שמעדיף להישאר מאחור והשני יעשה את העבודה.

    הגב
  2. בת ציון עורקבי חתוכה
    בת ציון עורקבי חתוכה says:

    ״ ערכיות חסרת פשרות״- לי יש בעיה רצינית עם נשים שהן קרייריסטיות ומרוויחות בהכנסתו יותר מהגבר ,לא במובן ההצלחה אלא שעיתים מסויימות זה יוצר אגו מתנגח עם הבעל ואז לא נעים בכלל כל אחד לא רואה את השני ממטר אז כסף כלל לא מעניין אותי , מרגיש לי ההתחשבות בצרכים של הבן זוג שלי תוך כדי כך שאיני נדרסת ויש לי חופש פעולה ,חופש לו חופש לי.את האגו שמים בצד.גם אם רק אחד עובד הוא שם לב לפעולות של השני בחיי הנישואין שאינן כלל מבוטלות והן נופך להצלחת הבית. ככה אני חושבת.

    הגב
  3. רחל ערמון
    רחל ערמון says:

    נפלא, תודה רבה
    באמת השונות בחיי הזוגיות מכניסים
    פלפל מלח, והיכולת לא להכנס לויכוחים מיותרים זה מה שעושה את החיים מעניינים מאד ויפים,
    תבורך משמיים
    רחל ערמון

    הגב
  4. עומר סוכר
    עומר סוכר says:

    בוקר נפלא
    הרבה פעמים אנחנו מאמינים בדברים שהם נכונים
    אך יש סיטואציות שהן לא מתאימות ולא עוזרות אלא להיפך ויותר גרוע כאשר אנו נתקעים בלנסות להצדיק אותן ולהגן על מה שאנחנו מאמינים
    תודה אלון

    הגב
  5. בת ציון עורקבי חתוכה
    בת ציון עורקבי חתוכה says:

    ״ערכיות חסרת פשרות״-דעתי היא שלא תמיד כסף הוא המענה ומשכך כאב לפי דעה שרווחת אצל רבים,כסף הוא לא מענייני.
    מה שכן הריחוק בין בני הזוג עיתים הוא האגו המנופח של אחד מבני הזוג שיוצר ריחוק ואיך נקרא לזה לא רואים ממטר אחד את השני אז ממילא המושג שבפתיח לא מתקיים כאן.
    לכאורה לצערי בנושא קריירה זה המון מתבטא בין הזוג כשאחד מתקדם והשני נשאר מאחור ומשכורתו היא מועטה מהמוצלח זה לא משנה אם זה גבר או אשה .
    הכבוד הוא מושא הערצה בליבי אחד לשני ללא אגו בחיי זוגיות .
    אתן דוגמא: היו המון שנים שבעל עבד ויפרנס כיחיד,שנים קשות והאשה היתה בבית בגלל אילוצים רפואיים .
    ההסכם שביניהם היה מובן רק אפילו במבטם לא היו כלל מתווכחים הפעולות שאותן יצרה האשה לא היו מבוטלות כלל למען המשפחה למען הבריאות והשקט בבית וכך הבעל גם רווח לו ויכול היה לעבוד בשקט ז״א היה הסכם והבנה ביניהם מבלי לפגוע אחד בשני את לא עובדת וכי למה ?האם היה יכול הוא להחליפה בשיחות עם פרופסורים,או הבנה עמוקה בשטח הרפואי ?לא.הוא ידע כי זה התחום בו היא פועלת וזה לטובת הכלל והמשפחה והיא הבינה את עבודתו והפרנסה המוטלת שכך יצרו הבנה ביניהם וכבוד הדדי מעטים אלו המסגלים לעצמם שטח פנים המסביר לכל אחד במה הוא יותר טוב עם חופש פעולה לכל אחד מבלי לדרוס אחד את השני.תודה נהניתי להשתתף.

    הגב

Trackbacks & Pingbacks

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *