הדרך ליצור מצוינות

כולנו מכירים את המושג מצוינות, אבל רובנו משתמשים במושג הזה ולא באמת יודעים למה אנחנו מתכוונים באמת. אני אסביר את המונח מצוינות דרך מושג אחר והוא מושלמות. מה קורה לנו, בני האדם כשאנו רוצים להיות מושלמים? להצליח בכל מה שאנו עושים? לעולם לא להיכשל? נכון, אנחנו לא עושים, לא מנסים, לא מעזים. אנחנו פשוט לא עושים כלום. אולי אם אנחנו ממש חייבים, אנחנו עושים את המינימום ההכרחי כדי לשרוד.

לאדם שעובר את חייו דרך מושלמות אסור לטעות. כי בכל פעם שהוא טועה הוא חווה עצמו ככישלון והמסקנה הנובעת מכך היא שהוא אינו מספיק טוב. אם אסור לו לטעות אז גם אסור לו לעשות. מה קורה לנו שאנו לא עושים? אנחנו תקועים. אנחנו סובלים, אנחנו עצובים, לא מסופקים, מדוכאים, אבל העיקר שאנחנו "מושלמים".

אם ככה מיהו האדם המצוין ומהי אותה מצוינות שנעשתה כה פופולארית בשנים האחרונות ומככבת בשיחת הסלון אצל כולנו? מצוינות משולה להתאהבות במושג טעות. כלומר, אם לאדם המושלם אסור לעשות כדי שלא חלילה וחס יטעה, האדם המצוין הוא "סוס עשייה" כי המוטו שלו הוא לברך על כל טעות, ללמוד ממנה ולצמוח. כולנו מכירים את המשפט השגור בפינו, "מטעויות לומדים", אבל בפועל יש כל כך הרבה מאיתנו שהפחד לטעות משתק אותם ותוקע אותם עמוק במקום בו הם נמצאים. מצוינות היא אותה פעולה שמביאה לידי ביטוי את המוכנות שלי לעשות נטו. בכל פעם מחדש, בכל סיטואציה, בכל הזדמנות, להתנסות, להעז, לעשות, לחוות וללמוד מכל עשייה כזו ומכל טעות שלי. מצוינות היא העזה לעשות מבלי להתחשב בתוצאה האפשרית של אותה התנסות, כי בסופו של דבר אין מה לעשות, בחיים, בלי לעשות להתנסות לטעות ולתקן  – לא ניתן באמת ליצור הצלחה בשום דרך אחרת.

יש לכך הוכחות רבות בהיסטוריה של בני האדם. כל אדם מצליח שאתם מכירים טעה לפחות באותה כמות מספרית כמו שהצליח. תומס אלווה אדיסון בדק מעל ל 1036 חומרים שונים עד שמצא את הסליל שהיום הוער בליבה של הנורה. בכל אותם פעמים חזר למעבדה ותיקן. ושוב טעה. ושוב תיקן. חישבו כמה פעמים הוא עשה זאת ובמשך כמה ימים וזמן, וכמה השקיע בכך. אם היה מתייאש באמצע מתוך מושלמות מן הסתם היום לא היינו מדברים עליו ברגע זה…

אני לא יודע מי מכם מכיר את דרכו הארוכה וההפכפכה של לינקולן אבל אם תתקלו בדפי ההיסטוריה תוכלו לראות איזה "כישלון" הוא היה. על כל הצלחה אחת שלו בחייו היו לפחות חמישה מקומות אחרים שבהם נכשל. אפילו וולט דיסני האגדי הוא סמל למצוינות מובהקת לאחר שהיה עסוק במשך שנים רבות לשכנע מישהו להסתכל על העכבר שלו, יצירת המופת שלו, מיקי מאוס.

אני לא מכיר דרך ליצור מצוינות, הצלחה, סיפוק והכרה ללא התנסות ותיקון. תיקון טעות היא הדרך המופלאה ביותר לצמיחתו של אדם וקבלת הטעויות האנושיות שלי פעם אחר פעם רק מחדדות את תהליך ההתפתחות האישית שלי. בכל פעם שאתם עסוקים בעשייה וביצירת טעויות חדשות כתוצאה מעשייה זו אתם מבטאים צמיחה וגדילה שלכם. ובכל מקום שיש צמיחה אנושית זה רק עניין של זמן עד שיופיע שם שפע.

אז מה עושים?

  1. כתבו הכין אתם תקועים, מפחדים, לא עושים.
  2. רשמו לעצמכם מה מפחיד אתכם בעשייה? בהתנסות? בהעזה הזו? מה המחיר שאתם משלמים על כך שאינכם עושים?
  3. כעת רשמו מה תרוויחו אם תעשו? איך תרגישו? מה תחוו עם עצמכם?
  4. התחייבו לעשות השבוע פעולה אחת שאתם מפחדים לעשות  אותה ובצעו אותה. המרו על עצמכם וקבלו כל טעות כברכה.
  5. למדו מההתנסות, כתבו מה למדתם? הרווחתם? ואם העשייה התגלתה כטעות פרגנו לעצמכם ותקנו.
0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *