הגיע הזמן לשינוי

שינוי הוא אחד הנושאים המורכבים ביותר בחיינו. בגלל שאנחנו יצורים של הרגלים, אנו נוטים לתפוס שינוי כתהליך מאיים, דרמטי שטומן בחובו את הלא נודע, דבר שאנו מאוד לא מיודדים איתו. אנו תמיד מעדיפים לדעת לאן פנינו מועדות, ולראות אופק בהיר וברור לחיינו. ככל שהופכים חיינו לדינמיים וככל שרמת ההישגיות שלנו עולה כך הולך וגובר הקצב שבו אנו עורכים שינויים בחיינו. הסבה מקצועית הפכה דבר שבשגרה, גירושים רשמו עליה חדה בסטטיסטיקה ובכלל נראה שאנו נזקקים לבצע שינויים מדי זמן מה כדי להמשיך ולשרוד.

היכולת לחולל שינוי היא תנאי חשוב להצלחה, ונקודת המוצא צריכה להיות אופטימיות. עלינו להיות בטוחים שהשינוי יטיב עמנו. הקושי מתחיל מכך שאנחנו בתוך תוכנו יודעים שהאופטימיות איננה מבוססת, מפני שאין לנו אפשרות לדעת מה באמת עומד לקרות, תוך כדי התרחשות. השינוי מתחיל להיות נוכח במציאות חיינו, המשתנה לנגד עיננו. הוא לא תמיד פשוט ולעתים אף מעמת ומאתגר. במצבים הללו, בדרך כלל מתחולל משבר. חשוב לדעת שכמעט בכל תהליך שינוי יש פרק זמן של משבר וזהו דבר טבעי לחלוטין. במצב של משבר ניצבות בפנינו שתי אפשרויות, האחת, לוותר ולהרים ידיים, השנייה, לאגור כוחות ולבחור מחדש בשינוי שהתחיל, רק הפעם מתוך מקום של אופטימיות מבוססת. בכל מקרה חייבים להיות אופטימיים כשהולכים לעשות שינוי, אחרת לא נוכל לבצע אותו. אחרי שעברנו את המשבר מגיע  שלב הפתרונות. זהו השלב המאתגר ביותר והיצירתי ביותר, שלב העשייה למען מימושו של השינוי.

כדי לא להגיע למצב בו השינויים מנהלים אותנו עלינו להיות ערים לשינויים המתחוללים בסביבתנו כמו גם לאלו שאנחנו רוצים ליזום. נקל על עצמנו אם נמפה על בסיס קבוע את מציאות חיינו ונבחין מיד במצבים שמצריכים שינוי או שמתחיל להסתמן בהם שינוי. באופן הזה לא נחכה שיגיע השינוי וניגרר אחריו אלא נאתר אותו מראש נשקול צעדינו ונפעל מתוך מחשבה מוקדמת.  

אחרי שמיפינו את המצב נגדיר מהן המטרות, מהו השינוי שהיינו רוצים לחולל, איך אנחנו יכולים להגיע ליצירת השינוי במלואו ומהן הפעולות שאנחנו צריכים לעשות ולבצע.  

רעות שרצתה להקים עסק לאפייה ביתית. כשנפגשנו לראשונה היא הייתה חדורת מוטיבציה ושמחה על הרעיון החדש עד שהגיע המשבר הראשון ושם הכול התרסק. פתאום אחרי כמה חודשים של עשייה מאומצת ונחושה היא שינתה כיוון, רצתה לסגת מהרעיון הנוצץ ולחזור להיות פקידת קבלה במקום עבודתה הקודם. הדבר הראשון שבדקנו היה, האם היא רוצה באמת לעשות  את השינוי המיוחל שידרוש ממנה גם להתעמת ולעבור משברים או האם היא רוצה לוותר ולהרים ידיים. לאחר שיחה קצרה היא בחרה לא לוותר ולהגשים את חלומה אך הפעם מתוך הבנה שיהיו קשיים ומקומות עליהם תצטרך להיאבק ולעבוד קשה כדי להשיגם. וכך לאחר עוד מספר חודשים היא פתחה את העסק הקטן שלה לאפיה ביתית איכותית, החלה לשווק ולערוך סדנאות לאפיה בביתה. כעבור שנה עבר העסק מקום ועד היום הוא פועל בעיירה קטנה בארץ, מקום קטן ומקסים.

נסכם בכך שכדי ליצור כל העת צמיחה בחיינו ולהימנע ממשברים הנובעים מהיגררות אחרי המציאות, עלינו להתנתק מהפחד שיש ביצירת שינוי וליצור גישה חדשה האומרת שכל שינוי הוא הזדמנות חדשה, מרתקת ומאתגרת.  

מה עושים?

  1. אתרו תחום בחייכם בו אתם מעוניינים לערוך שינוי.
  2. רשמו לעצמכם מהו השינוי ומהם היעדים שאליהם אתם רוצים להגיע בעקבות השינוי. קבעו יעדי כמות, זמן ומרחב : מה תעשו, עד מתי וכמה.
  3. רשמו  מה יכולים להיות המשברים העלולים לחבל או לפגוע במהלך השינוי או אחריו.
  4. רשמו מה עשויות להיות ההזדמנויות שיפתחו בפניכם.
  5. אחרי שמיפיתם את ההזדמנויות, ואם הרצון לשינוי גובר על האיום ואתם רואים שהשינוי טומן בחובו תקווה ורצון להגשים את השאיפות, צאו לדרך וזכרו – אין שינוי בלי סיכונים, אבל זאת הדרך היחידה להרוויח ולנצח!

כעת כל שנותר הוא לבחור לעשות.     

1 תגובה

Trackbacks & Pingbacks

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *