הרגשה או מחשבה?

אחד המשפטים המוכרים לכולנו בתוך מערכות יחסינו האישיות הוא המשפט "אבל ככה אני מרגיש ועם זה את/ה לא יכול להתווכח".

נעים מאד להכיר, ברגע זה פגשתם את אחד המשפטים המניפולטיביים ביותר המסייעים בידינו להישאר צודקים בכל מחיר, גם במחיר שלמות מערכת היחסים שלנו. וכל זאת מדוע? פשוט. כאשר אתם ואני אומרים את המשפט "ככה אני מרגיש וזה לא וכיח", אנחנו ללא כל ספק צודקים. ככה אנחנו מרגישים, זה באמת לא וכיח. ואז, לא יועילו כל ההסברים של האחר וגם אם יישבע בהן צדקו, אלף פעמים, זה לא ישנה את העובדה הלא וכיחה שככה אנחנו מרגישים.

אז מה הבעיה? בואו נפתח יחד. נעשה זאת דרך דוגמא. אומר אדם לזוגתו – "אני מרגיש שאיני יכול לבטוח בך". יכולה אז בת הזוג להשקיע שעות של הסברים, עשרות הוכחות לוגיות ועדיין, אם יבחר בן הזוג, עדיין הוא יכול להגיד בסוף – "כן, אבל ככה אני מרגיש, מה לעשות…". מאותו רגע, נגמרו הויכוחים. ברגע שהרגש הופיע, אין למחשבה הלוגית כל דרך או פיתרון. ואז קיבלנו את הדרך המושלמת להישאר צודקים בכל תנאי.

הבעיה היא שלא באמת מדובר על מה שאנחנו מרגישים, אלא בסך הכל על מה שאנחנו חושבים. בואו נחזור לדוגמא ונבין יחד. כשאומר בן האדם " אני מרגיש שאני לא יכול לבטוח בך", באיזה חלק של הגוף הוא מבצע את הניתוח שמביא אותו למסקנה הזו? כמובן שבעזרת המוח והראש. הרי אנחנו לא מנתחים  ויוצאים מסקנות באמצעות ליבנו, אלא באמצעות מוחינו ואז, מדובר בסך הכל על מחשבה. אבל אם אדם יגיד : "אני חושב שאני לא יכול לבטוח בך", הרי שמדובר על דיון פתוח משום שמחשבה היא רק דיעה ואז יכולה בת זוגו, בעולם של דיעות, להראות לו באותות ובמופתים ובדוגמאות שונות שהדיעה אינה נסמכת על רגליים יציבות, אלא נובעת אולי מאי הבנה או מניסיון עבר קשה וכדומה.

לכן, החשוב ללמוד מכך הוא שמה שאנחנו חושבים הוא רק דעתינו. יתכן שהדיעה נסמכת על מראה מקום רלוונטי ועדיין, היא רק דיעה. ניתן להתדיין עליה ואז גם יש סיכוי שלמרות הכל, לא נהיה צודקים והרי המטרה היא לא להיות צודק אלא ליצור מערכות יחסים איכותיות. שווה לבדוק טוב טוב האם זה מה שאני מרגיש או בעצם, מה שאני חושב.

ואיך עושים את זה?

  1. בכל פעם שאנו נמצאים בויכוח, ננסה להחליף את המונח "אני מרגיש" במונח "אני חושב". עצם החלפת המונח יוצרת עבורינו מרחב חדש לבדיקה ואפשרות לצמיחה במקום קיבעון.
  2. בחנו באילו מקרים אתם נוטים להשתמש במונח הצדקני ונסו לזהות מה שם שגורם לכם לחוות חוסר ביטחון בעצמכם. שתפו את בן או בת הזוג או חבר קרוב כחלק ממציאת פיתרון.
3 תגובות
  1. Yoel
    Yoel says:

    נקודת מבט..מה שאתה רואה זה מה שאתה חושב ..ומה שאתה חושב זה מה שהטמעת בתוכך בדפוס החשיבה..משנים נקודת מבט..זה הפוסט שהיתי נותן לשיעור הזה.יישר כוח

    הגב
  2. עומר סוכר
    עומר סוכר says:

    יוווו אלון פתרת לי בעיה בתקופה אחרונה אני אומר אני מרגיש מבולבל וכנראה שאני חושב שאני מבולבל ?תודה

    הגב
  3. דגנית
    דגנית says:

    נכון ויפה אבל..לרוב משפט כזה בעיקר של אמון יגיע מתוך רגש הפחד ולרוב לא יצוץ בלי טריגר. למשל אני גם אם פעם בטחתי באדם ולאחר שמעד. יכול להיות שהרגש יופיע וגם אם הלוגי נמצא שם.

    הגב

Trackbacks & Pingbacks

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *