לנתח את ההצלחה

המושג הצלחה הוא אחד המושגים הפופולאריים ביותר בשנים האחרונות. אם תקישו בגוגל את המושג הצלחה תקבלו מעל ל 1,700,000 אזכורים. כולם רוצים להצליח, להיות מצליחנים, לחוש את פסגת העולם. אבל האם ומתי בפעם האחרונה ניתחתם את המושג ההצלחה?

רוב בני האדם כשהם שומעים את המושג הזה "הצלחה", חושבים מיד על ההקשר הפיזי של המילה, משמע יותר כסף, יותר תארים, סטאטוס גבוה יותר, רכב ובית גדולים יותר. זהו אכן חלק מהמושג הצלחה אבל האם זהו המימד היחיד? האם המצליחנים הם אותם אלו אשר משיגים יותר דברים פיזיים? יותר דברים חומרים? יותר עיטורים המעידים על איכותם?

במושג הצלחה יש חלק נוסף, חשוב לא פחות, והוא הצלחה ערכית. הצלחה ערכית מתייחסת להצלחה שלנו במערכות יחסים, בחברויות, בשיתוף הפעולה שאנו מסוגלים ליצור עם האחר, בסובלנות שלנו ובשירות שאנו מעניקים לסביבתנו.

לא באמת ניתן להפריד את שני החלקים שמרכיבים את המושג הזה, וגם לא בטוח שצריך. הצלחה במלואה היא גם וגם, שלם אחד גדול. כל כך רבים האנשים המוכרים גם לי וגם לכם שהם מאוד מצליחים בעניין הפיזי, הם עשירים, ידועים ומוערכים, אך כשקצת בודקים לעומק את רמת שביעות הרצון שלהם מחייהם מגלים בור עמוק של עצב, בדידות וכאב. כמה מהפרופסורים הגדולים והחכמים ביותר שהכרתי, ששמם הולך לפניהם והם אגדה בחייהם, לא החליפו מילות אהבה אינטימיות עם נשותיהם כבר שנים, אז כמה יכולה להיות שווה תעודה על הקיר והערכה אקדמית אם המחיר האנושי שלה הוא גבוה כל כך. מנגד, ישנם כל כך הרבה אנשים שלא סיימו תואר ראשון בחייהם, לא בילו יום באקדמיה וגם הצד הכלכלי שלהם ממש לא מפואר ועדין הם חשים הכי עשירים ומאושרים בעולם.

שאלה נוספת וחשובה לא פחות היא, מה יוצר את מה? מה קדם למה? ההצלחה הפיזית את הערכית או להיפך? ברוב המקרים ניתן לראות שהצלחה ערכית מועילה ומקדמת מאוד את ההצלחה הפיזית. כלומר, אנשים בעלי תודעה ערכית גבוהה ומוכחת במערכות יחסים יוצרים ביתר קלות הצלחה פיזית חומרית. דוגמא המסבירה זאת בפשטות היא להסתכל על עובדים. קחו עובד שמתפקד בסביבת עבודה כוחנית, ללא פרגון וללא יצירתיות, מה יהיו תוצאותיו? לרוב מאוד קטנות. לעומת זאת קחו את אותו עובד ושימו אותו בסביבת עבודה כיפית, מפרגנת, מעריכה ומעודדת יצירתיות, מה תראו אז? פריחה ושגשוג. יהיה לו כיף ותוצאותיו הפיזיות וכן ההספק והמוטיבציה שלו יגדלו בהתאם.  

לעולם יהיה קל לנו יותר ליצור הצלחה פיזית חומרית כתוצאה ממרחב מפותח ופורה של הצלחה ערכית. הצלחה ערכית היא הבסיס ליצירת כל דבר. ממערכות יחסים מאושרות ומספקות ועד כסף, הכרה וחיים נוחים יותר. כשאנו פועלים מתוך נקודת מוצא של הצלחה ערכית, דבר נוסף שאנו מרוויחים זה את הדרך אל המטרה שלנו ולא רק את ההישג של המטרה עצמה. אם בדרך לייצר יותר כסף אני גם מרוויח יחסי אנוש מופלאים, חברות, שיתוף פעולה יצירתי וכיף, בהרבה פעמים הכסף או המטרה הראשונית כבר הופכת משנית לצד הרווחים האנושיים שיצרתי.  

יש כל כך הרבה דרכים ליצור הצלחה ואין דרך אחת נכונה. יש כל כך הרבה סוגים של הצלחות ואין הצלחה אחת שערכה גבוה יותר משל אחרת. כל מטרה שאתם מציבים לכם ואחר כך עושים דרך כדי להגיע אליה ואז מגשימים אותה היא הצלחה. הדבר הכי חשוב לזכור הוא שהצלחה פיזית ללא הצלחה ערכית היא איננה שלמה וגם לא תמיד כזו נעימה ומענגת. והצלחה ערכית ללא הצלחה פיזית עלולה לעיתים לא לספק אתכם במלואה.

איך יוצרים הצלחה שלמה?

  1. בררו באילו מקרים אתם חווים פספוס באחד המרחבים הצלחה פיזית או הצלחה ערכית?
  2. בכל מקרה שכזה שאלו עצמכם: "מה יהווה הצלחה עבורי"?
  3. בחרו 3 פעולות שיועילו לכם ליצור את המרחב החסר וצאו לעשייה.
0 תגובות

השאירו תגובה

מעוניין להצטרף לדיון?
תרגיש חופשי להשתתף!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *